Knowledge

ေတာ္ဝင္ နန္းသံုးျဖစ္ခဲ့တဲ့ ျမန္မာတို႔ရဲ႕ ပတၱလား တူရိယာ

ပတၱလားဆိုတာနဲ႔ လူေတြျမင္လိုက္ၾကတာက ေလာင္းေလွပံုခြက္ႀကီးေပၚမွာ လက္ခတ္ေလးနဲ႔ တီးရတဲ့ တူရိယာေပါ့… တကယ္တမ္း ပတၱလားတစ္ခုမွာ… 

ေယာင္းတို႔ေရ… ပတၱလားကို သိၾကလားဟင္? ဟယ္.. ဒီအက္ဒ္မင္ေတာ့ ဘာေတြလာေမးနာလဲ့.. ပတၱလားမ်ား သိတာေပါ့.. ျမင္ဖူးတယ္ေလ… ဟိုနား ဒီနား… ဘယ္နားလဲဆို မေပၚလာေတာ့ဘူး… ဟုတ္ပါတယ္.. ျမန္မာလူမ်ိဳး ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ပတၱလားကို ျမင္ဖူးၾကပါတယ္… ေတ့ေတ့ဆုိင္ဆိုင္ ေတြ႕ဖူးလားဆိုရင္ေတာ့ အင္း.. အဲေတြ ျဖစ္သြားေရာ… တကယ္လည္း ပတၱလားကို ဘယ္နားသြားၾကည့္ရမယ္မွန္းမွ မသိတာေလ.. ဒီေတာ့ အက္ဒ္မင္က ေယာင္းတို႔ကို ပတၱလားအေၾကာင္း ေျပာျပေပးပါ့မယ္… ေျပာျပဆို ပတၱလားက ဟိုးေရွး ဘုရင္ေတြ လက္ထက္တုန္းကတည္းက ေတာ္ဝင္မိသားစုေတြကို ေဖ်ာ္ေျဖရတဲ့ ပြဲေတြမွာ မပါမျဖစ္ပဲေလ… အရင္ေခတ္ အနိမ့္သဘင္.. အင္း.. ေျမဝိုင္းပဲ ထားၾကပါစို႔ရဲ႕.. အဲ့လို ပြဲေတြမွာေတာင္မွ ပတၱလားေလးတစ္လံုး၊ စည္း၊ ဝါး စတာေလးရွိရင္ ကျပေဖ်ာ္ေျဖလို႔ ရခဲ့ၿပီကိုး… ဆိုေတာ့ ျမန္မာ့ရိုးရာ တီးဝိုင္းေတြမွာ မပါမျဖစ္လို႔ေတာင္ ဆိုလို႔ ရပါတယ္…

အဲ..အဲ… ပတၱလားဆိုမွ အေနာက္တုိင္းမွာလည္း ပတၱလား တူရိယာရွိေသးတယ္ေနာ္.. ျမန္မာ့ပတၱလားနဲ႔ အေတာ္ကြာေပမဲ့ တီးခတ္ရပံုခ်င္းေတာ့ ဆင္တူပါတယ္.. ဒါမဲ့ ခုေတာ့ ျမန္မာ့ပတၱလားအေၾကာင္းပဲ အရင္ေျပာျပမယ္ေနာ္…

အက္ဒ္မင္ပိစိေလးတုန္းက ဟိဟိ

ပတၱလားကို ဝါးနဲ႔လုပ္ပါတယ္။ ဟင္.. ပတၱလားကို ဝါးနဲ႔ မလုုပ္လုိ႔ ဘာနဲ႔ လုပ္ရဦးမလဲလို႔ ေမးလာခဲ့ရင္… ဟုတ္ကဲ့… သစ္သားနဲ႔လည္း လုပ္သလို သံနဲ႔ လုပ္တဲ့ ပတၱလားလည္း ရွိပါတယ္။ သစ္သားပတၱလားက ဝါးပတၱလားနဲ႔ယွဥ္ရင္ အသံၾသပါတယ္။ အသံမၾကည္တာေတြရွိတတ္ပါတယ္။ သံပတၱလားကေတာ့ မ်ားေသာအားျဖင့္ အခ်ိဳ႕ေသာ ဆိုင္းဝိုင္းေတြမွာ သံုးေလ့ရွိတာမ်ိဳးပါ။ သူကေတာ့ ေၾကးေနာင္လို အသံမ်ိဳးထြက္တတ္ပါတယ္။

ပတၱလားအေၾကာင္းကို စေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ျဖင့္ သံုးပိုင္း ခြဲၿပီး ေျပာရမွာပါ။ ပတၱလားရြက္ (ပတၱလားဆံ)၊ ပတၱလားအိမ္နဲ႔ လက္ခတ္ပါ။ ကဲ.. ဒါဆို ပတၱလားရြက္အေၾကာင္း အရင္ၾကည့္ၾကရေအာင္ေနာ္…

အက္ဒ္မင့္ ဘဘဆရာက တေယာထိုး၊ အက္ဒ္မင္က ပတၱလားတီး.. ေထာင့္နားေလးက ပံုးလိုလို ဟာႀကီးက ဒံုမင္းတဲ့.. အဲ့အေၾကာင္း ေနာက္မွ ေရးေပးမယ္ေနာ္…

ပတၱလားရြက္မွာ ပတၱလားဆံ ၂၄ခု ပါပါတယ္။ ငယ္ငယ္က သင္ခဲ့ဖူးတယ္ ဟုတ္? ဒို၊ ေရ၊ မီ၊ ဖာ၊ ဆို၊ လာ၊ တီ ဆိုတဲ့ သံစဥ္ ၇မ်ိဳးေလ.. အလြယ္ေျပာရရင္ အဲဒီ သံစဥ္၇မ်ိဳးကိုမွ ဘယ္သံ (အသံႀကီး) ၊ အသံလတ္ နဲ႔ အသံေသး (ညာသံ) ဆိုၿပီး ၃ခု စီလိုက္ပါတယ္။ ညာသံ ဆို၊လာ၊တီ နဲ႔ ဆံုးသြားၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ အပိုေဆာင္းအျဖစ္ ဒို၊ေရ၊မီ အသံျမင့္ သံုးခု ထည့္ထားတာေၾကာင့္ နဂို သံုးမ်ိဳး အတြက္ ပတၱလားဆံ ၂၁ခု ၊ ထပ္ေဆာင္း ဒို၊ေရ၊မီ သံုးခုနဲ႔ဆိုေတာ့ ပတၱလားရြက္ တစ္ခုမွာ ပတၱလားဆံ ၂၄ ခုျဖစ္သြားပါတယ္။

ပတၱလားဆံေတြကိုေတာ့ ေစာေစာက ေျပာခဲ့သလို ဝါး၊ သစ္သား၊ သံတို႔နဲ႔ လုပ္တတ္ၾကပါတယ္။ ပတၱလားရြက္ႀကီး တစ္ခုလံုးျဖစ္လာဖို႔ ပတၱလားဆံေတြကို ႀကိဳးနဲ႔သြယ္ရတာေပါ့.. တစ္ေနရာရာကို သြားမယ္ဆိုရင္ ပတၱလားရြက္ကေလးကို အိမ္ကေနျဖဳတ္၊ လိပ္ယူသြားလို႔ရပါတယ္။ ျပန္ဆင္တဲ့အခါမွာေတာ့ ႀကိဳးနဲ႔ သြယ္ထားတဲ့ ေဘးခ်င္းကပ္လ်က္ ပတၱလားဆံေတြ တစ္ခုနဲ႔ တစ္ခု ကပ္သြားတတ္တာမို႔ ျပန္ခြာရတာေတာ့ အလုပ္ရႈပ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ကပ္သြားတဲ့အခါမွာ ပတၱလားဆံေတြတင္ ကပ္သြားတာမဟုတ္ဘဲ အသံပါ ကပ္ၿပီး မထြက္လာေတာ့တာမို႔ ကိုယ္အဆင္ေျပတဲ့ အေနအထားထိ ပတၱလားဆံေတြကို ခြာၿပီးစီ၊ ၿပီးရင္ေတာ့ အသံကပ္၊မကပ္ ျပန္စမ္းဖို႔ ကိုယ္ႏွစ္သက္ရာ တီးလံုးတစ္ခုကို တီးၿပီး စမ္းသပ္လို႔ရပါတယ္။ ဒါကိုေတာ့ အသံစမ္းတီးလံုးလို႔ ေခၚတာေပါ့ ေယာင္းတို႔ရယ္…

ဒါက Myanmar Times က ယူလာတဲ့ပံုပါ။ ပတၱလားအိမ္မရွိလည္း ပတၱလားရြက္ကို အဲ့လို ခ်ိတ္ၿပီး တီးလို႔ရပါတယ္

အသံစမ္းတီးလံုးတီးတဲ့အခါ ပတၱလားဆံေတြ အားလံုးကို ထိဖုိ႔ လိုပါတယ္။ ဒီ အသံစမ္းတီးလံုးကေတာ့ အတည္တက် မရွိပါဘူး။ တီးခတ္သူ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ခ်င္းစီေပၚမူတည္ၿပီး ႏွစ္သက္ရာ သံစဥ္ကို ပံုေဖာ္တီးခတ္ရတာမို႔ ဒါကလည္း တီးခတ္သူရဲ႕ အရည္အခ်င္းကို ေဖာ္ျပႏုိင္တဲ့ တီးလံုးပါပဲ.. သမားစဥ္အရဆိုရင္ေတာ့ အသံစမ္း တီးလံုး ကို တီး၊ ပတၱလားဆံေတြရဲ႕ အေနအထားေတြ အားလံုးကို စစ္ေဆးၿပီး စိတ္ခ်ရၿပီ၊ အဆင္ေျပၿပီ ဆိုတဲ့အခါမွာ လက္စြမ္းျပတီးလံုး ကို တီး (ဒါလည္း တီးခတ္သူ စိတ္ႀကိဳက္ဖန္တီးထားတဲ့ တီးလံုးပါပဲ) ၿပီးေတာ့မွ ကိုယ္တီးစရာရွိတ့ဲ သီခ်င္းကို တီးခတ္ၾကတာပါ။

အယ္လဲ့ ဒါက ဗဟိုအဆင့္ေရာက္သြားၿပီ

Related Article >>> ေဒသတြင္း ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ခံခဲ့ရတဲ့ တစ္ေခတ္တစ္ခါက “ျမဂႏိုင္” ရုပ္ရွင္

ေနာက္.. ဒုတိယတစ္ပိုင္းျဖစ္တဲ့ ပတၱလားအိမ္ေပါ့.. သူ႕ကိုေတာ့ သဘာဝ အသံခ်ဲ႕စက္ (ေဆာင္းေဘာက္စ္) လို႔ ေခၚမလားပဲ.. ေလာင္းေလွသ႑ာန္ရွိၿပီး အျပင္က ျမင္ရသလို ေဟာင္းေလာင္းႀကီးေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ဘယ္လိုေခၚမလဲ…. ပတၱလားအိမ္အတြင္းမွာ ပိတ္ထားပါတယ္။ ပိတ္ထားတယ္ဆိုတာကကြယ္.. ဟိုးေအာက္ေျခကေန အတံုးလိုက္ႀကီးေတာ့မဟုတ္ဘူး။ အဖံုးေလးလိုေပါ့… အေသဖံုးထားတာမ်ိဳးေလ… အဲ့ အဖံုးက ပတၱလားအိမ္ အေပၚဆံုးမွာ ပိတ္ထားတာမဟုတ္ဘူးရယ္.. ပတၱလားအိမ္ အနားသတ္ရဲ႕ ေအာက္ဘက္ တစ္လက္မေလာက္ အကြာမွာ ပိတ္ထားတာပါ။ (မ်ားေသာအားျဖင့္ေပါ့.. ဒါေတာ့ ျပဳလုပ္သူေပၚ မူတည္ပါတယ္)

ပတၱလားအိမ္ရဲ႕ အလယ္တည့္တည့္မွာေတာ့ လက္ခတ္ထည့္ဖို႔ ေလးေထာင့္ အေပါက္ေလးပါပါတယ္။ အဲ့ထဲ လက္ခတ္ထည့္ၿပီး သိမ္းထားလို႔ ရပါတယ္။ ပတၱလားအိမ္လုပ္ရျခင္းရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ ပတၱလားအသံကို ပိုက်ယ္ေစဖုိ႔ (ေျပာခဲ့သလိုေပါ့ သဘာဝ ေဆာင္းေဘာက္ပံုစံမ်ိဳး) ၊ ၿပီးေတာ့ ပိုၿပီး ၾကည္လင္ေစဖုိ႔ ၊ အသံသာေစဖို႔ပါ။ ႏိုင္ငံေတာ္အဆင့္ဧည့္ခံပြဲေတြ ဘာေတြမွာ သံုးမယ္ဆိုရင္ ဒါမွမဟုတ္ ဝိုင္းႀကီးေတြ၊ စင္ျမင့္ေတြမွာ သံုးမယ္ဆိုရင္ေတာ့ မွန္စီေရႊခ် ပတၱလားအိမ္ေတြ သံုးေလ့ရွိပါတယ္…

ပြဲတိုင္းေက်ာ္ အက္ဒ္မင္ေလး <3 ကြကိုယ္ ခ်စ္လက္ထွာေလ ေဟးေဟး

ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ လက္ခတ္ေပါ့။ လက္ခတ္ကို လုပ္တဲ့အခါမွာ ထိပ္မွာ အလံုးေလးပါတဲ့ သစ္သားေခ်ာင္းရဖို႔ အရင္ပံုေဖာ္ရပါတယ္။ အဲဒီ အလံုးေလးေပၚမွာမွ ဂြမ္း ဒါမွမဟုတ္ မႈိ႕ တို႔လို အိအိေထြးေထြး အရာေတြပတ္ရပါတယ္။ ၿပီးေတာ့မွ အေပၚကေန သကၠလပ္စလို ၾကမ္းၾကမ္းစျဖစ္ျဖစ္၊ ကတၱီပါလို အသားႏုႏုပဲျဖစ္ျဖစ္ တီးခတ္သူရဲ႕ အႀကိဳက္ေပၚလုိက္ၿပီး ပတ္လိုက္ရင္ လက္ခတ္ရပါၿပီ။ အခ်ိဳ႕ကေတာ့ ေစာေစာက သစ္သားေခ်ာင္းေပၚမွာ မႈိ႕ေတြ၊ ဂြမ္းေတြ မပတ္ေတာ့ဘဲ အဝတ္စပတ္ၿပီး လုပ္ၾကတာမ်ိဳးလည္း ရွိပါတယ္။ အတြင္းမွာ ေပ်ာ့ေပ်ာင္းၿပီး အျပင္မွာ အနည္းငယ္ မာဟန္ရွိတဲ့ ခပ္တင္းတင္း လက္ခတ္ကေတာ့ တီးခတ္ရ အေကာင္းဆံုး လက္ခတ္ပါပဲ။

အဲ..လက္ခတ္ဘုသီး အေပၚဆံုးက ပတ္ထားတဲ့ အဝတ္စ အမ်ိဳးအစားေပၚလိုက္ၿပီး ပတၱလား အသံထြက္ကလည္း ကြာတတ္ပါေသးတယ္.. သကၠလပ္စလို အဝတ္မ်ိဳးသံုးတဲ့အခါ ပတၱလားသံက ရွတတအက္သံေလး ပါတတ္ၿပီး ကတၱီပါလို အဝတ္မ်ိဳး သံုးတဲ့အခါမွာေတာ့ အသံက ႏုႏုေလး ထြက္တတ္ပါတယ္။ ေနာက္ လက္ခတ္ကိုင္ပံု အဖိအေဖာ့ ဟန္နဲ႔ မာန္ေပၚ မူတည္ၿပီးေတာ့လည္း အသံထြက္ကြာတတ္ပါေသးတယ္.. (အက္ဒ္မင့္ လက္သံဆို တစ္ခါၾကားၿပီး တစ္ႏွစ္ေလာက္ထိ နားထဲစြဲတယ္တဲ့.. အယ္လယ္… ႀကံဳၾကြား ငိငိ)

ကဲ… ဒီေလာက္ဆို ပတၱလားအေၾကာင္းလည္း နည္းနည္းပါးပါးေတာ့ သိသြားေလာက္ၿပီေနာ္.. ေနာက္ထပ္ ပတၱလားျပဳလုပ္ပံုေတြ၊ အေျခခံ သံစဥ္ေတြ၊ အေျခခံ ႀကိဳးသီခ်င္းေတြနဲ႔ အျခားေသာ တူရိယာအေၾကာင္းေတြကိုလည္း အလ်ဥ္းသင့္သလို ေဖာ္ျပသြားေပးဦးမွာမို႔ ေစာင့္ၿပီး ဖတ္ေပးၾကပါဦး ေယာင္းတို႔ေရ… ကိုယ့္ရိုးရာကို ကိုယ္မွ တန္ဖိုးမထားရင္ ဘယ္သူက လာတန္ဖိုးထားမလဲေနာ္…

ခ်စ္တဲ့..

Libra (For Her Myanmar)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *